O špaldovej múke sa veľa hovorí ako o zdravšej variante v porovnaní s klasickou pšeničnou múkou. Je tomu ale naozaj tak?

Čo je špalda?

Špalda (Triticum spelta) je druhom pšenice a je považovaná za jednu z najstarších obilnín na svete.

Zrno obsahuje tri časti a to jadro, klíčok a otruby. Otruby obsahujú predovšetkým minerálne látky ako napr. magnézium, zinok, železo a vlákninu. Vláknina pomáha metabolizovať cukry, cholesterol a napomáha vyprázdňovaniu čreva. Klíčok obsahuje život a predovšetkým vitamíny skupiny B, ďalej A,C, D a E vitamín a tráviace enzýmy. Hladká múka vzniká oddelením otrúb a klíčkov, čím múka stráca dôležité mikronutrienty.

Výhody špaldovej pšenice

  1. Špaldová pšenica v porovnaní s klasickou pšenicou je pestovateľsky menej náročná obilnina. Zrno je chránené pred hubovými chorobami a vyžaduje menej hnojenia a chemického ošetrenia.
  2. Obsahuje ľahšie stráviteľný lepok.
  3. Má takmer o polovicu nižší obsah kyseliny fytovej (antinutrient), látky ktorá do istej miery zabraňuje vstrebávaniu prospešných látok z potravy.
  4. Nižší glykemický index.

V nasledujúcich tabuľkách si porovnáme makronutrienty a mikronutrienty špaldovej hladkej múky so pšeničnou hladkou múkou a špaldovej celozrnnej múky so pšeničnou celozrnnou múkou.

V tabuľke č. 1 môžeme vidieť, že špaldová hladká múka má viac bielkovín ako pšeničná hladká múka. Výhodou je aj viac vlákniny a menší obsah kalórií a sacharidov.
V tabuľke č. 2 má špaldová múka síce o niečo viac kalórií ale znovu aj viac bielkovín a vlákniny.
V tabuľke č. 3 môžeme pozorovať, že špaldová celozrnná múka a pšeničná celozrnná múka majú podobné hodnoty mikronutrientov. Trošku lepšie je na tom špaldová múka čo sa týka železa a zinku ale pšeničná múka vyhráva hodnotami vápniku a selénu.

ver

Porovnali sme si špaldovú hladkú múku so pšeničnou hladkou múkou a špaldovú celozrnnú múku so pšeničnou celozrnnou múkou. Podľa tabuľky č. 1 sme mohli vidieť, že špaldová hladká múka je na tom o niečo lepšie než pšeničná hladká múka. Všeobecne ale platí, že celozrnné múky sú zdravšie ako hladké, pretože obsahujú viac vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Otruby sa dlhšie trávia, preto sa človek cíti dlhšie najedený, preto ak siahnete radšej po celozrnnej pšeničnej múke ako špaldovej hladkej múke urobíte určite lepšiu službu svojmu telu a zdraviu.

Tabuľka č. 1
Na 100g Špaldová hladká múka Pšeničná hladká múka
Kalórie 341,5 kcal 355,8 kcal
Bielkoviny 16 g 11 g
Sacharidy 68 g 73 g
Tuky 4 g 2 g
Vláknina 14 g 3 g
Tabuľka č. 2
Na 100g Špaldová celozrnná múka Pšeničná celozrnná múka
Kalórie 347,3 kcal 326,2 g
Bielkoviny 15 g 12 g
Sacharidy 63  g 58 g
Tuky 2 g 2 g
Vláknina 68 g 12 g
*Hodnoty poskytli Kalorické tabuľky
Tabuľka č. 3
Na 100g Špaldová celozrnná múka DDD Pšeničná celozrnná múka *DDD
Vitamín A 10 IU 0% 9 IU 0%
Vitamín E 0,8 mg 4% 0,8 mg 4%
Vitamín K 3,6 mcg 4% 1,9 mcg 2%
Tiamín 0,4 mg 24% 0,4 mg 24%
Riboflavín 0,1 mg 7% 0,2 mg 13%
Niacín 6,8 mg 34% 6,4 mg 32%
Vitamín B6 0,2 mg 11% 0,3 mg 17%
Kyselina listová 45 mcg 11% 44 mcg 11%
Kyselina pantoténová 1,1 mg 11% 1 mg 10%
Vápnik 27 mg 3% 34 mg 3%
Železo 4,4 mg 25% 3,9 mg 22%
Magnézium 136 mg 34% 138 mg 34%
Fosfór 401 mg 40% 346 mg 35%
Draslík 388 mg 11% 405 mg 12%
Sodík 8 mg 0% 5 mg 0%
Zinok 3,3 mg 22% 2,9 mg 20%
Meď 0,5 mg 26% 0,4 mg 19%
Mangán 3 mg 149% 3,8 mg 190%
Selén 11,7 mcg 17% 70,7 mcg 101%
*DDD-  doporučená denná dávka
*Hodnoty mikronutrientov poskytol USDA (Ministerstvo Poľnohospodárstva USA) Národná databáza nutrientov, hlavný zdroj údajov o zložení potravín v Spojených štátoch, poskytuje základ pre väčšinu databáz zloženia potravín vo verejnom a súkromnom sektore.