DomovBicyklePríslušestvo na bicykelPumpa na bicykel - Ktorá je tá najkvalitnejšia?

Pumpa na bicykel – Ktorá je tá najkvalitnejšia?

Pumpa na bicykel sa stáva dôležitou výbavou pre všetkých cyklistov. Ak máte pumpu na bicykel, neraz sa vyhnete návšteve servisu bicyklov, čo je veľmi užitočné. Navyše, kolesá na bicykel, ktoré sú správne dofúkané, umožňujú omnoho kvalitnejšiu jazdu. Správne nahustenie kolesa je dôležitým prvom na to, aby bol váš cyklistický výkon kvalitný.

Ak by mal teda cyklista vlastniť aspoň niekoľko základných cyklodoplnkov, pumpa na bicykel rozhodne medzi ne patrí. Všetky druhy púmp, ktoré na trhu nájdete spĺňajú základný účel, a to nafúknutie kolesa na bicykli alebo na elektrobicykli. Dôležité je si však vybrať tú správnu pumpu.

Ktorá je moja obľúbená PUMPU NA BICYKEL?

Druhy ventilov na bicykli

Veľmi dôležité pri výbere pumpy a v podstate aj to najdôležitejšie pri výbere pumpy je, aký druh ventilu má váš bicykel alebo elektrobicykel.

Ak budete mať bicykel so zlým ventilom, nebude bicykel vôbec možné nafúkať.

Najčastejšie druhy ventilov na bicykel sú:

  • Autoventil AV;
  • Francúzsky alebo tiež nazývaný galuskový ventil FV / SV.

Niektoré moderné pumpy sú už dnes prispôsobené tak, že je možné ich adaptovať na štandardné druhy ventilov. Vo väčšine z nich už nájdete zabudovaný AV aj FV. Výhoda modernejších púmp je teda v tom, že nie je potrebné dokupovať ďalšie koncovky alebo adaptéry.

Keď si budete kupovať pumpu, v prvom rade si preverte, na aký typ ventilu je určený a či má prípadne aj univerzálny adaptér.

Typy ventilov

Ako sme už vyššie uviedli, rôzne druhy bicyklov majú viaceré druhy ventilov. Tie najviac typické sú:

  • Autoventil – AV – nájdete na najväčšom množstve druhov bicyklov, a to predovšetkým na horských bicykloch. Jeho výhodou je, že sa s ním veľmi ľahko manipuluje. Bez problémov ho dofúkate s takmer každou pumpou.
  • Francúzsky / Galuskový ventil – FV / SV – tieto ventily s priemerom 6 mm nájdete v prevažnej väčšine drahších bicyklov, na cestných bicykloch, ale aj elektrobicykloch. Niekedy majú tieto ventilky rozmery aj 50, 60 alebo až 80 mm. Ich výhodou je, že zvládajú dlhší tlak.

Tieto dva typy ventilov sú na Slovensku tie úplne najbežnejšie. Iné typy ventilov na našich modeloch skôr nenájdete, ale stretnúť sa môžete ešte s ventilom Dunlop (DV) alebo Regina ventilom (RV).

Druhy púmp na bicykel

Pumpy sa delia jednoducho podľa toho, akým spôsobom sa používajú. Od toho čiastočne závisí aj ich cena. Z dostupných druhov si môžete vybrať takúto pumpu na bicykel:

  • Veľká pumpa na bicykel;
  • Malá pumpa na bicykel;
  • CO2 pumpy;
  • Vysokotlaková pumpa;
  • Klasický kompresor.

Veľká pumpa na bicykel

U niektorých výrobcov sa tiež stretnete s označením tejto pumpy ako dielenská alebo podlahová pumpa. Skutočne sa používa predovšetkým v dielňach a v servisoch.

Zároveň by mal však každý skúsený cyklista disponovať takouto kvalitnou pumpou. A práve tieto sú tie najkvalitnejšie. 

Ak sa snažíte mať pre váš bicykel čo najviac náhradných dielov a príslušenstva, pumpa je základ. Tieto pumpy sa najčastejšie vyrábajú z hliníku alebo z odolného plastu.

Váš bicykel veľmi ľahko vďaka takejto pumpe nafúknete. Pumpa zároveň vnáša do kolesa vyšší tlak, a preto sa používa aj na cestné bicykle.

Malá pumpa

Túto pumpu nájdete pod označením ručná pumpa alebo minipumpa. Je úplne ideálnou na cestovanie, pretože ju každý cyklista môže jednoducho zbaliť do svojej tašky a vyraziť.

Stáva sa tak úplne ideálnou v prípade, ak by ste na ceste potrebovali núdzovo dofúkať koleso.

Nehodí sa však na váš dokonalý servis bicykla, ale v krajných prípadoch rozhodne pomôže. Výhody týchto púmp sú nasledovné:

  • Ľahkosť;
  • Skladnosť;
  • Praktické využitie;
  • Kompaktnosť;
  • Veľkosť, vďaka ktorej môžete pumpu zobrať všade so sebou.

Buďte však pripravený na to, že s touto pumpou budete bicykel bude fúkanie bicykla o niečo pomalšie a aj nepohodlnejšie, preto ju nevyužívajte na celkové fúkanie bicykla. Takáto pumpa sa dá väčšinou pohodlne zmestiť na rám, medzi skrutky košíka a závit rámu, preto ju budete mať vždy po ruke.

CO2 pumpa na bicykel

Takáto pumpa funguje na báze stlačeného oxidu uhličitého. Ich výhodou je to, že bicykel vďaka nim nafúkate doslova za niekoľko sekúnd.

Používa sa hlavne na bezdušové systémy bicyklov, a to hlavne vtedy, ak potrebujete v krátkom čase vyšší tlak. Má však aj jednu zásadnú nevýhodu – je určená na jedno použitie, čím zbytočne vytvárate množstvo odpadu.

Vysokotlaková pumpa na bicykel

Jej úlohou je dofúkanie vzduchovej vidlice bicykla a tlmiča, pretože vtedy je potrebné vyvinúť vysoký tlak, čo by klasická pumpa nemusela zvládnuť. Tlak na dofúkanie takejto tlmiacej jednotky sa zvyčajne údava podľa hmotnosti jazdca, a tá je uvedená na boku, kde sa nachádza vidlica alebo tlmič.

Prípadné ďalšie potrebné informácie určite nájdete aj na oficiálnej stránke konkrétneho výrobcu. Maximálny tlak je asi 300 psi. Tieto pumpy sa tiež vyznačujú vždy malým rozmerom a nízkou hmotnosťou.

Klasický kompresor

Takýto vzduchový kompresor, ktorý je zvyčajne poháňaný batériou je veľmi obľúbený medzi cyklistmi. Jeho výhodou je to, že nafúknutie je veľmi rýchle, tlak je presný a tiež je kompresor aj veľmi kompaktný.

Cena pumpy na bicykel

Cena pumpy na bicykel sa vyvíja predovšetkým od kvality materiálu, z ktorého je pumpa vyrobená, ale tiež od jej veľkosti. Tie najlacnejšie verzie minipumpy nájdete v cene už od 4-5 Eur.

Ako sme však uvádzali už vyššie, tento model nie je práve najvhodnejší, hoci je z hladiska ceny lákavý. Pumpy, ktoré sú veľmi lacné zvyčajne nevydržia príliš dlho, ba čo viac, fúkanie bicykla s nimi nie je práve najvhodnejšie. Majú sklony k deformovaniu sa.

Tie drahšie a kvalitnejšie druhy pumpy na bicykel nájdete v cene asi od 20 – 120 Eur. Všetko sa odvíja od použitého materiálu na výrobu pumpy a od jej veľkosti. Najdrahšie druhy púmp sú dielenské pumpy.

Ako vybrať pumpu na bicykel

Pri výbere pumby na bicykel sa rozhodujte podľa viacerých kritérií. Samozrejme, najdôležitejšie zo všetkého je, aby bola pumpa vhodná na váš bicykel, ale to nie je to jediné.

Pumpu si vyberajte podľa nasledovného:

  • Tlak – väčšina cyklistov nepotrebuje mať veľký tlak na pumpe. Sú to zväčša cestní cyklisti, ktorí potrebujú tlak 260 psi. Ak si však budete vyberať pumpu na horský alebo crossový bicykel, stačí vám tlak aj 40 psi. Pri niektorých druhoch púmp sa špeciálne stretnete s označením na cestný alebo horský bicykel a práve tento rozdiel spočíva aj v tlaku.
  • Potrebný objem – objem je presne tak isto dôležitý ako tlak. Ak si kúpite vysokoobjemovú pumpu na bicykel, dosiahnete optimálny tlak v kolesách veľmi rýchlo a jednoducho. Tieto pumpy však naopak nie sú ideálne, ak potrebujete vyvinúť vysoký tlak, a to, napríklad, pre tlmiče alebo pre vidlice.
  • Váha a materiál pumpy – váha je taktiež dôležitým kritériom, a to hlavne v prípade, ak by ste mali nosiť pumpu stále so sebou. Materiál pumpy pritom tiež súvisí s jej váhou. Drahšie pumpy na bicykel bývajú väčšinou vyrobené z hliníka alebo uhlíkových vlákien. Tie najdrajšie varianty sú z kompozitných materiálov. Naopak, lacnejšie verzie sú z plastu. Ak si vyberiete pumpu z drahšieho materiálu, bude aj o niečo odolnejšia. Ak je pumpa príliš lacná, pri používaní alebo pri prenášaní sa môže ohýbať. Ak si vyberiete pumpu z odolného hliníkového materiálu, budete mať záruku, že je pevná.
  • Údržba – ak máte lacnejšiu verziu pumpy, v podstate ju nie je potrebné udržiavať. Iné je to však v prípade, ak máte kvalitnejšiu pumpu. Za jej kvalitou a dlhotrvácnosťou stojí totiž aj dobrá údržba. Ak si kúpite drahšiu pumpu, veľmi pravdepodobne vám vydrží oveľa dlhšie a má tiež ďalšie náhradné diely.

Ako vybrať kompresor

Ak si potrebujete vybrať kompresor, rozhodujte sa podľa nasledovných kritérií:

  • Na čo a na aký bicykel chcete kompresor používať – kompresor môžete používať na rôzne druhy pneumatík, nielen na tie na bicykloch. Ak ho potrebujete na bicykel, budete pravidelne používať striekaciu pištoľ. Tiež je dôležité vedieť ďalšie užitočné informácie, a to, napríklad, to, či budete kompresor používať na jednom mieste alebo ho potrebujete používať na rôznych miestach;
  • Tipy kompresorov – v praxi sa používajú dva druhy kompresorov, a to piestový alebo skrutkový kompresor. Piestoré prevedenia sú o niečo lacnejšie presne ako pri pumpách. Sú zároveň menej výkonné aj menšie. Skrutkové kompresory sú určené hlavne pre profesionálne dielne, sú tiež oveľa väčšie a drahšie. Na bicykel je postačujúci piestový kompresov.
  • Výkon kompresora – v prvom rade musíte rozlíšiť, či sa pozeráte na parameter o množstve nasávaného alebo dodávaného vzduchu. Vyšším údajom je množstvo nasávaného vzduchu a ak máte iba toto číslo, môžete ho pomerne ľahko vypočítať. Menšie piestové kompresory majú účinnosť 50 %, tie väčšie a výkonnejšie maximálne 70 %. Takže ak vidíte kompresor, ktorý nasaje 300 litrov vzduchu za sekundu, dodá ho približne 150 litrov.
  • Hlučnosť – ak má kompresor príliš vysoké otáčky, bude aj o niečo hlučnejší. Treba sa tiež pozerať na to, či ide o olejový alebo o bezolejový kompresor – tie bezolejové bývajú o niečo hlučnejšie.
  • Piestové kompresory – tie sa ďalej delia aj podľa toho, či sú olejové alebo bezolejové. Olejové sa používajú hlavne na klasické použitie v dielňach. Bezolejové kompresory používajú namiesto oleja rôzne iné materiály, ktoré im zabezpečujú špeciálnu kĺzavú úpravu. Vďaka tomu sú aj o niečo jednoduchšie na údržbu, ale sú náchylnejšie na prašné prostredie. Majú nižší výkon.

Výber kompresoru nie je taký jednoduchý, ako výber pečiva na nedeľné raňajky, ale ak sa budete držať týchto 5 rád, nákup nového nebude pre vás žiadnou krížovou cestou plnou utrpenia.

Pumpy na cestný bicykel

Pri týchto pumpách rozlišujeme najčastejšie dva rôzne typy púmp, a to ručnú a nožnú pumpu.

Ručná pumpa na bicykel

Je vhodná pre cyklistov, ktorí chcú mať pumpu vždy po ruke, tiež sa používa na výjazdoch vtedy, ak sa stane defekt. Ich výhodou je dobrá skladnosť a nízka váha. Tieto pumpy zvyčajne neobsahujú manometer, čo je ukazovateľ aktuálneho tlaku v pneumatikách. 

Nožná pumpa na bicykel

Tieto pumpy na cestný bicykel nie sú práve skladné a ich využitie je skôr vtedy, ak potrebujete dofúkať bicykel pred jazdou. Väčšinou používa dva typy nádstavcov na ventily, a to ventil presta, ktorý sa používa na cestných bicykloch a ventil shrader, ktorý sa používa na horských bicykloch. Ak potrebujete vedieť tlak pneumatík, táto informácia býva uvedená na plášti bicykla.

Pumpy na cestný bicykel si môžete vybrať tu.

Najdôležitejšie dôvody, prečo kúpiť pumpu na bicykel

  1. Vyhnete sa neočakávaným problémom počas jazdy, napríklad, pri defekte alebo ak by ste mali príliš mäkké koleso na jazdu (ak máte minipumpu).
  2. Pred každou jazdou si môžete dofúkať kolesá, nie ste preto viazaný na žiaden servis.
  3. Investícia do pumpy nie je taká vysoká, aby ste si ju nemohli dovoliť.

Skutočná výhoda pumpy na bicykel je v tom, že vám môže ušetriť množstvo starostí a výrazne spríjemniť a zlepšiť váš pôžitok z jazdy na bicykli. Keď budete mať pumpu, budete si bicykel fúkať oveľa častejšie, tým pádom ho tiež budete udržiavať v oveľa lepšej kondícií.

Ohodnoťte článok

Napísať odpoveď

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dominika Koštialiková
Dominika Koštialiková
Učarovali mi latinskoamerické a afro tance, ktorým sa venujem už 8 rokov. Okrem toho posledných 5 rokov milujem fitness. Zbožňujem cestovanie, šport a aktívny životný štýl. Moje rady a tipy s vami zdieľam v mojich článkoch.

CHCEŠ BYŤ FIT? ZAČNI HNEĎ TERAZ!

Dostaň sa do formy pomocou našich zaujímavých článkov.

Raz za čas ti pošleme zhrnutie toho najnovšieho, čo sa udialo vo svete fitness. Taktiež ti budeme posielať zľavy, pomocou ktorých ušetríš nejaké tie €. Tie potom môžeš dať napríklad za vstup do posilky.