Vegetariánstvo je stravovanie zamerané prevažne na rastlinnú stravu. Má svojich stúpencov a odporcov. Dôvody sú náboženské, duchovné, etické a enviromentálne. Veľký dopyt po mäse má za následok zvyšovanie ich chovu (krutú výrobu) a pestovania potravín (napr. obilie) na ich kŕmenie. Dobytok spotrebuje ročne 38% celosvetovej produkcie obilnín. Dva hektáre pôdy uživia 1 človeka mäsožravca, 14 vegetariánov a 50 vegánov.

Odmietanie mäsa sa objavovalo v celej histórii ľudstva. Najstaršie záznamy sú zo starovekej Indie a Grécka. Medzi významných predstaviteľov patril aj Pythagoras, Sokrates, Platón, Cicero, Hippokrates, Leonardo da Vinci, Victor Hugo, Tolstoj, Albert Einstein, Gándhí…

Výraz vegetarián je odvodený od slova ,,vegetus“– čulý, živý, svieži. Ako prvý ho používala spoločnosť v Anglicku v roku 1847.

Druhy vegetariánstva

  1. vegáni – nekonzumujú žiadne živočíšne produkty
  2. lakto- vegetariáni – konzumujú mliečne výrobky
  3. ovo-vegetariáni- konzumujú vajcia
  4. lakto-ovo-vegetariáni – konzumujú mliečne výrobky a vajcia
  5. fruktariáni – konzumujú dary prírody: ovocie, oriešky, semená, olivový olej, niektoré druhy zeleniny
  6. vitariáni -konzumujú všetko surové

Ľudské trávenie a mäso

Ľudský tráviaci trakt sa skladá z dlhej stočenej trubice, ktorá siaha od úst cez žalúdok až po konečník. Trvá mnoho hodín kým potrava prejde celým tráviacim traktom. Soli a minerály sa vstrebávajú do krvi priamo. Bielkoviny, sacharidy a tuky sa najprv rozkladajú mechanicky alebo pomocou tráviacich enzýmov. Najrýchlejšie sa trávia sacharidy, potom bielkoviny a najdlhšie tuky.

Trávenie potravín

  1. Ovocie 30 minút až 2 hodiny,
  2. zelenina 1-2 hodiny,
  3. obilniny 2-3 hodiny,
  4. strukoviny 2-3 hodiny,
  5. cestoviny 4 hodiny
  6. chlieb 4 hodiny
  7. syr 5 hodín
  8. vajce 5 hodín
  9. ryba 4-5 hodín
  10. ostatné mäso 6-8 hodín

Pre všetky krvné skupiny je mäso ťažko stráviteľné. Potrava sa začína po 4 hodinách v tele kaziť a hniť. To je dôvod prečo majú mäsožravci v zvieracej ríši krátky tráviaci trakt. Človek patrí k plodožravcom ale to, čo je dnes problém je prežieranie sa mäsom, nie samotná konzumácia. Naši predkovia nemali mäso každý deň prestreté na stole ani niekoľkokrát denne. Nadmerná konzumácia mäsa vedie k vzniku chorôb ako rakovina, cukrovka, nadváha, poškodenie kostí, depresívne stavy a rôzne zápaly. Mnoho ľudí sa vyliečilo na rastlinnej strave alebo rozumným stravovaním.

Mikronutrienty

Všetky vitamíny a minerály sú nahraditeľné rastlinnou stravou. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča ako najzdravšiu lakto-ovo-vegetariánsku stravu, z dôvodu esenciálnych aminokyselín, ktoré získavame z mliečnych výrobkov a vajec. Pre vegánov sú zdrojom esenciálnych aminokyselín orechy, semiačka a kvalitné rastlinné oleje.

Esenciálne aminokyseliny sú také, ktoré živočíšny organizmus nedokáže syntetizovať a musia byť prijímané z potravy. Pri vegánskej životospráve teda hrozí ich nedostatok a je potrebné strážiť si príjem bielkovín z rôznych zdrojov. Napríklad kombinácia bielkovín z pšenice (málo lyzínu) a bielkovín zo strukovín (málo metionínu) zabezpečí príjem esenciálnych aminokyselín, ale celkový príjem bielkovín musí byť vyšší, ako pri strave, ktorá obsahuje  živočíšne bielkoviny. Najlepším zdrojom aminokyselín sú Kustovnica čínska (Goji), šošovica a sója, pričom plody Kustovnice obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny (max 10 g denne (hrsť)), považujú sa za najzdravšiu potravinu na planéte.

Vegetariánska strava musí byť nastavená tak, aby nechýbali vitamíny B, D, železo, vápnik, zinok a esenciálne aminokyseliny. Odporúča sa obohatiť stravu o morské alebo sladkovodné riasy. Vegáni môžu prijímať aj potraviny obohatené o vápnik, jód (jódovaná soľ) a esenc. aminokyseliny.

Kritika ohľadom nedostatku vitamínu B12 sa ukázala ako neopodstatnená. Ľudia živiaci sa mäsom mali rovnaké množstvo ako ľudia živiaci sa rastlinnou stravou.

Nevhodné zostavená strava môže spôsobiť anémiu, poruchy menštruačného cyklu a iné…

Podľa výskumu Americkej dietologickej asociácie je vhodne zostavená vegetariánska a vegánska strava zdraviu prospešná, nutrične postačujúca a navyše poskytuje zdravotné výhody ako prevenciu alebo liečbu mnohých ochorení.  Toto stanovisko berie do úvahy súčasné vedecké poznatky týkajúcich sa kľúčových živín ako bielkoviny, železo, zinok, vápnik, vitamín D, riboflavín, vit. B12, A, n-3 mastné kyseliny a jód. Podľa asociácie môže spĺňať pestrá vegetariánska strava vrátane vegánskej  odporúčania pre všetky spomínané živiny. Pomôckou môže byť konzumácia doplnkov výživy.

Dobre plánované vegetariánstvo a vegánstvo je vhodné počas celého života, vrátane rekonvalescencie, tehotenstva, dojčenia, detstva i dospievania.


Zdroje:
1.PaeDr. Róbert Brimich, Nutričné poradenstvo a výživa v športe
2.http://abysportnebolel.sk/vyziva/goji-kustovnica-cinska-elixir-mladosti/